EHÖK HÍR
EHÖK „Mázli, ha a nyertes előadóként is befut”

„Mázli, ha a nyertes előadóként is befut”

2019-11-25

Júniusban történt, hogy másodszor is ellátogattam az RTL Klub székházába. Akárcsak két évvel ezelőtt, most is a legnézettebb műsoruk, hazánk legismertebb tehetségkutatójára, az X-faktorra jutottam el – persze csak, mint néző. Annak is egy válogatójára, amelynek nemrég került adásba a negyedik, egyben utolsó felvonása. Beszámoló.

A Média Center Campona komplexumába belépve többen is csoportunk segítségére siettek, köztük Kitti, az idegenvezetőnk. Lepakoltunk a ruhatárban, majd

célba vettük a székház origóját, a 3-as stúdiót.

Persze előtte még mindannyian aláírtuk, hogy „titoktartási kötelezettségeinknek” eleget fogunk tenni, és semmilyen formában nem örökítjük meg a látottakat. Ez ma,

a leakelések, spoilerek,

és azok kedvezőtlen fogadtatású világában már teljesen természetes. Korábbi látogatásom az élő-show egy főpróbájára (7. évad) esett, ahol könnyedén vissza lehetett volna élni a készített felvételekkel, hiszen olyankor az élő adásra aznap este sor is kerül.

Miután a szerződésen túlestünk, és átverekedtük magunkat a beléptető kapukon is, elsétáltunk az előadások helyszínére. Néhány folyosóval és lépcsővel később beléptünk az ország legnagyobb televíziós stúdiójába, a

820 m²-es alapterülettel

és 11 méteres belmagassággal rendelkező hatalmas műterembe. Utóbbi szám azt jelenti, hogy

kis híján egy 4 emeletes panelház is elférne benne.

Itt készül az egyik legdrágább és legnépszerűbb hazai műsor, az X-Faktor. A 2010-ben indult zenei tehetségkutató

okkal generál milliós nézettséget.

Technikai felszereltsége korszerű, kétségkívül megállja a helyét hazánkban, de bizonyos tekintetben még nemzetközi szinten is. A stáb számtalan videó-felvevő eszközzel dolgozik, köztük

13 filmes kamerával, jó néhány kézi kamerával,

de a háttértartalmak felvételénél adott esetben még drónok is bevetésre kerülnek. A stúdióban körülbelül 130 lámpa van, ennek nagy része a teljes körű kivilágítást segíti elő, viszont akadnak olyanok is, melyek a fényekkel játszva fokozzák a hangulatot, ezzel is emelve az előadások színvonalát. Mindezt Verebély Marcell kreatív producertől tudtam meg, aki készséggel avatott be minket a műsor kulisszatitkaiba. A koordinálásával meglátogattuk a vezérlőt is, ahol jobban megismerhettük a háttérmunkálatok folyamatát, a kamerakezeléstől elkezdve egészen a szereplőknek és mentoroknak kiadott instrukciókig.

„Mázli, ha a nyertes előadóként is befut”

– ez a mondat is Verebélyhez fűződik, ami jól fémjelzi, hogy az évek során mekkora átalakuláson mentek át a tehetségkutatók.

Ma már sokkal nagyobb szerepe van a jól megírt forgatókönyveknek, a drámának, a shownak.

Emiatt bizonyos értelemben már a zsűritagok, és indirekt módon a nézők is nagyobb reflektorfényt kapnak, mint maguk az énekesek.

Előbbire jó példa a show azon része is, amely a TV-nézők számára nem látható, hiszen a válogatón is egy oldott hangulatú, közvetlen stílusú rendezés tárult elém, ahol a mentorok és stábtagok egymás puszis üdvözlése során néha már az „elvtársi csókos” Kádár-rendszerben éreztem magam. De például ByeAlex – megtestesítve az ottani lazaságot – végig egy segwayen közlekedett a stúdióban, mintha ez lenne a világon a legtermészetesebb dolog.

Igazából a legfontosabb, amit egy ilyen élmény átad, az az, hogy az évek során lezajló átalakulásra nem szabad negatívan tekinteni. A digitális világ és a technológia fejlődésének, és az internet uralmának köszönhetően formálódtak a műsorfogyasztási szokások, a nézők igényei. Ez már nemcsak a tehetségek kutatásáról, szerepeltetéséről szól. A műsor változásán keresztül láthatjuk a világ, és az abban uralkodó trendek változását, és fordítva. Azt meg mindenki döntse el maga, hogy ez a változás jó, vagy sem.

 

Írta: Fehér Martin

A fotó forrása: rtlmost.hu