EHÖK HÍR
EHÖK Sorozatajánló: Oltári csajok – humorba ágyazott modern tündérmese

Sorozatajánló: Oltári csajok – humorba ágyazott modern tündérmese

2018-04-11

Október elején indította útjára az RTL II az Oltári csajok című új magyar telenovellát. Ha tételmondatot kellene fogalmaznom a sorozathoz, valami ilyesmire jutnék: feszített tempójú esküvői projekt jónéhány vargabetűvel. Nézői tapasztalatokra felépített kritikaféleséget próbáltam írni.

 

Az alaptörténet kísértetiesen emlékeztet egy tündérmese feminista átiratára, ugyanis három nővér érkezik vidékről a fővárosba szerencsét próbálni. Míg kezdetben minden és mindenki a középső lány, Erdész Hajnal (Hartai Petra) közelgő esküvője körül forog, egy csúnya félrelépés alapjaiban írja át a forgatókönyvet, így a botrány lecsendesedése után már mindhárman azért a bizonyos fele királyságért küzdenek. Ez itt most nem csupán egy népmeséből kölcsönzött fordulat, hiszen egy gazdag nagynéni (Hűvösvölgyi Ildikó) milliókat érő kastélyát ajánlja fel a leghamarabb férjhez menő Erdész lánynak nászajándékként. Felszínes, esetenként őrült és különös, ám leginkább vicces férjvadászat veszi kezdetét. Ezen a ponton pedig már nem kell magyaráznunk a sorozat címét sem.

 

Gyors leltárt készítve a telenovellában felbukkanó szereplőkről, változatos képet kapunk. Angéla (Horváth Sisa Anna) alakjában a control freak karakterjegy új értelmet nyer számunkra, János pedig jól hozza a szerethető mókamester elengedhetetlen figuráját. Karoláról (Fehér Adrienn) nem is ejtve szót, akiről, mind habitusát, mind életútját tekintve, már az első pillanatokban a Mamma Mia!-beli Donna Sheridan (Meryl Streep) jut eszünkbe. A cselekmény mese jellegére visszakanyarodva, nem hagyhatjuk ki a a beszédes nevű Herczeg Kornélt (Ember Márk) sem, aki a népmesékből jól ismert szegény legény egy sajátos változatát testesíti meg. Ha pedig már Kornélnál tartunk, meg kell említenünk a legkisebb királykisasszonyt is, a legaranyosabb, legnaivabb és legügyetlenebb karaktert, Pirost (Michl Juli). Meghökkentő epizódszereplőkből sincs hiány, hiszen a törpe növésű Manfréd mellett Fördős Zé is feltűnik néhány pillanat erejéig.

 

Még ha az Oltári csajok nem is része a magaskultúrának, számos előnyét listázhatjuk. Ezek közül is a legfontosabb: hazai. Ezen a ponton nem valami kínos magyarkodásra gondolok, hanem arra, hogy a stáb valamennyi tagja magyar. Az új telenovella showrunner-je például a Barátok köztből ismert Kalamár Tamás. (Lábjegyzet: aggodalomra semmi ok, az Oltári csajok csupán száz részes, így az emblematikus magyar sorozatra jellemző végtelenítés itt nem fordulhat elő.) A főszereplők pedig fővárosi és vidéki színházak pályakezdő, ám már szakmai elismeréssel rendelkező tehetségei, akik ezidáig nem voltak láthatók a képernyőn. A produkció fő koncepciója éppen az volt, hogy egy teljesen hazai fejlesztésű telenovellát hozzon létre a magyar közönség számára. E tekintetben az Oltári csajok hiánypótló, hiszen az utóbbi évtizedben ilyen vállalkozásra nem volt példa. Emellett további előny, hogy a jelenetek nem hatnak mesterkéltnek, természetesek. Mindez köszönhető a gondosan összeválogatott szereplőgárdának, a sorozat szövegezésének és a rendezői munkának, melyből Kinizsi Ottó mellett a lelkes színészek is kivették a részüket.

 

Az Oltári csajok szórakoztató, de nem abban az erőltetett formában igyekszik ezt elérni, amit néhány ismert magyar sorozatban láttunk. Itt többségében nincs szó hollywood-i filmekből koppintott romantikus giccsek és elcsépelt akciójelenetek alkalmazásáról – legalábbis eddig csak néhány fájó filmes pillanathoz volt szerencsém. Hétköznapokról szól, hétköznapi embereknek, a hétköznapi történéseknél kicsivel több csavarral tarkítva. Számításba véve, hogy alapvetően popkulturális céllal született, mondhatjuk, hogy a maga műfajából kihozza a maximumot. Aki pedig mélyebb tartalmakra vágyik, annak javaslom, hogy nézzen másik sorozat után.

 

SZABÓ Bianka