EHÖK HÍR
EHÖK VIZSGAIDŐSZAK KISOKOS

VIZSGAIDŐSZAK KISOKOS

2020-01-12

Egyre hidegebb van, korán sötétedik, ráadásul a vizsgaidőszak még mindig a vállunkra nehezedik. Ilyenkor az ember hajlamos melankolikus hangulatba kerülni és a nagy nyomás és stressz miatt a sok teendővel alig-alig haladni. De vajon mi a megoldás? Módszerek arra, hogy a tanulás ne egy újabb púp legyen a hátunkon, hanem csak egy apró kihívás, mely erősít és épít minket!

 

Beadandók

Amint kiderül, hogy a különböző tárgyakból miféle beadandók, dolgozatok lesznek, ne mondjuk, hogy ráérünk még! Ha halogatjuk a teendőket, csak összegyűlnek, majd amikor a legkevesebb időnk, energiánk lenne rá, akkor bukkan fel a sok tennivaló. Álljunk neki megírni a beadandót, amint megtudtuk annak kereteit.

 

Segítség

Ha valamit nem értünk, vagy nem tudunk, ne féljünk segítséget kérni. Persze, „Google a barátunk”, de sokszor jobban jön, ha például egy szaktársad magyarázza el az adott anyagrészt, mert így mindketten tanultok. Ő azzal, hogy mondja, te pedig azzal, hogy figyelsz rá. Ez egy „win-win” helyzet, nem igaz?

 

Rendezettség

Mikor leülünk tanulni, legyünk biztosak benne, hogy nem zavar meg minket semmi, sem most, sem később. A telefont kapcsoljuk ki, az asztalon legyen rend, és csak az maradjon elől, ami a tanuláshoz szükséges.

Átláthatóság

Minden tárgynak legyen egy külön mappája akár a számítógépen, akár az íróasztalon. Sokkal könnyebb úgy dolgozni, ha nem egy nagy papírtömeg aljáról rángatjuk ki az összegyűrt jegyzeteket. Figyeljünk a rendre!

 

„Kész van” és „még hátravan” lista

Írjunk egy listát arról, hogy a félévben mit csináltunk már meg, és mi van még vissza. Amint látjuk, hogy gyűlnek az elvégzett feladatok a „kész van” oldalon, lendületet ad a sikerélmény, és sokkal motiváltabban tudunk nekiállni a következő tennivalónak.

 

Dátumok, időpontok

Akár határidőnaplóba, akár egy sima füzetbe, de írjuk össze a fontosabb dátumokat, határidőket, vizsgaidőpontokat. Így nem veszünk el a mindennapok morajában, képben maradunk, és könnyebben osztjuk be az időnket. 

 

Tanulás

A legfontosabb állomás pedig maga a tanulás. Egy óránál semmiképp ne tanuljunk többet szünet nélkül, ilyenkor álljunk meg egy fél órára, és csináljunk olyat, ami eltereli a gondolatainkat a tanult anyagtól, magától a tárgytól. Hallgassunk zenét, olvassunk, nézzünk filmet vagy sorozatot, a lényeg, hogy pihenjünk kicsit. Aztán pedig frissen térjünk vissza a tanuláshoz. 

De mégis, hogyan tanuljunk sikeresen? Nekem ezek a módszerek váltak be:

Tanuló kártya: Magadnak is készíthetsz, ám ha nincs kedved erre időt szánni, az orvosi elméleti tömbjének második emeletén van egy írószerbolt, ahol 5 különböző színben tudsz vásárolni egy 100 darabos csomagot. A lényeg, hogy ezek a cetlik ne legyenek nagyok, és csak a legfontosabb információkat írjuk fel rájuk. Akár kulcsmondatokat, szavakat, hogy a tétel felmondásakor ne akadjunk el. 

Quizlet: Ez egy ingyenesen letölthető alkalmazás, Android és iOS telefonokra is egyaránt megszerezhető. Az alkalmazás keretein belül mappákat lehet készíteni, azon belül virtuális tanulókártyákat. Ám itt még nincs vége. A Quizletben játékok segítségével tudunk tanulni, plusz közben jelzi nekünk, hogy hány százalékát sajátítottuk már el a tananyagnak. Be lehet jelölni, hogy az egyes témákat tudjuk-e már, vagy még szükséges egy kis ismétlés. Lehet memóriajátékot játszani a kártyákkal, és még egy tesztet is összeállít nekünk az alkalmazás. 

Margó technika: Amikor jegyzetet írunk, hagyjunk ki helyet egy margónak, ahova a tanulás közben felmerült kérdéseket lejegyezhetjük, majd a válaszokat ugyanígy. Akár apróbb megjegyzéseket, magyarázatokat is felírhatunk magunknak. 

Gondolattérkép: Én ezt a módszert a kémiai képletek, biológiai összefüggések tanulásához használtam. A gondolattérképek az információ vizuális megjelenését segítő eszközök, akár ha nem értünk valamit, akár ha csak ismételni szeretnénk, nagyon hatékony ez a módszer. Tapasztalataim alapján így a legkönnyebb az anyagot memorizálni. 

Emeld ki!: A jegyzet színek nélkül nem az igazi. És mi más lenne erre a legjobb megoldás, ha nem a szövegkiemelő? De ne csak egy színt használjunk, használjuk az összeset. Mindegyik színnek legyen egy jelentése. Például ha történelmet tanulunk, legyen egy szín az évszámoknak, egy a neveknek, egy pedig a helyszíneknek. Így mikor felmondjuk a tételt és elbizonytalanodunk egy információval kapcsolatban, egyből tudjuk melyik színt keresse a szemünk.

Végül de elsősorban ne feledjük: minden vizsgaidőszak véget ér egyszer! ;) 

 

Írta: Borsay Réka