Sok esetben a felsőoktatásba történő felvételi időben egybeesik a jogosítvány megszerzésével. Ilyenkor felmerül az emberben, hogy megvegye élete első használt autóját, különösen, ha több száz kilométerre lakik a képzési helyétől. Az alábbi cikkben öt, főként olyan használt autót veszek górcső alá, amelynek a karosszéria- és motorválasztéka lefedi a legtöbb igényt.
A gazdasági válság és a forint gyengülése sajnos az autópiacot is erőteljesen sújtja, emiatt ma már napi használatra alkalmas autót, ami tartalmaz némi vezetéssegítő elektronikát, hosszabb távon sem hagyja cserben a gazdáját, illetve biztonsági szempontból is jónak tekinthető, nagyjából 650-800 ezer forintért lehet kifogni.
Ebben az összegben benne van egy esetleges kötelező szerviz, az átírás költsége, valamint a lakatolás, hiszen egy 15-20 éves autó esetében már szinte elkerülhetetlen a rozsdásodás.
Mindezek miatt a listán szereplő autók többsége nagyjából a 400-650 ezer forintos ársávban mozog, és a hazai piac legkelendőbb modelljeit igyekszem felvonultatni.
1. Suzuki Swift MK3, MK4
Kezdjük mindjárt a magyar „népautóval”, a Swifttel, amelyet leginkább azoknak javaslok, akik a városból, illetve agglomerációból beautózva járnának egyetemre. Az Esztergomban gyártott harmadik generációs modellel is meg lehet próbálkozni azoknak, akik a kínálat tetejéről, 400-500 ezer forintért akarnak kifogni egy fiatalabb, 2000-2003 közti példányt.
Ezek általában teljesen hiba- és rozsdamentesek, ugyanakkor hátulütőjük, hogy a karosszériájuk elképesztően vékony, ami biztonsági szempontból nem a legoptimálisabb, illetve felszereltséget tekintve is igen fapadosak.
Kicsit bátrabbak megpróbálkozhatnak a negyedik generációs modellel, amelyet 2004-től gyártottak, korának megfelelő biztonsági szinttel rendelkezik, és elérhető belőle dízelváltozat is, ám jóval 1 millió forint felett jár az ára.
Általánosan jellemző mindkét modellre, hogy az egyik legelnyűhetetlenebb 1.3 literes motor található bennük, tehát leginkább a karosszéria állapotára érdemes figyelni vásárlás során.
2. Honda Civic MK 6
Honda Civicből 400-650 ezer forintért már találhatunk dízelváltozatot is, amit főleg a hosszú távon utazó hallgatók tudnak kihasználni, mert az országúti fogyasztása 100 kilométeren 5 liter alatti is lehet.
Ennyi pénzből a dízeles és az alapmotoros, 1.4-es benzines közül válogathatunk, ugyanakkor nagyon sok karosszériaváltozat létezik belőle (háromajtós kupé, ötajtós kompakt és szedán), és már az alapmotoros autóban is tetten érhető egyfajta sportosság, ami a futóműben mutatkozik meg.
A Suzukihoz hasonlóan problémamentes autó, de japán lévén fokozottan hajlamos a rozsdásodásra.
3. Peugeot 206
A listán talán ennek az autónak van a legtöbb olyan karosszériaváltozata, amelyből ennyi pénzért tudunk a kínálat közepéig válogatni. Létezik belőle csapott hátú, kombi, ami hosszban nem sokkal nagyobb, de bőröndpakolásnál sokat jelent a magasabb teteje, és a női vásárlók egyik kedvence, a CC, amely egy kemény tetős, négy évszakban használható kupékabrió.
Ennyi pénzért már szóba jöhet a dízel is, ám ezeknek a megítélése olyan, mint az autóé: vagy imádják, vagy gyűlölik. Éppen ezért – és a nagy kínálat miatt – nagy a szórás a rendelkezésre álló keretből.
300 ezertől indulnak a „foglalkozós” példányok, de 600 ezerért már ki lehet fogni egészen jó állapotúakat is.
Ennél az autónál a hátsó felfüggesztés az egyik legkritikusabb pont, ugyanis a hátsó hídra jellemző a rozsdásodás, valamint kisebb elektronikai hibák is előfordulhatnak.
4. Škoda Fabia MK1
A Fabia volt a modern kori Škodának az a modellje, amelyben a kis autó szegmensben igazán nagyot tudtak ugrani az eladások terén. Több mint 2 millió példány talált gazdára az első generációból. A napjainkban népszerű hobbiterepjáró-trend (SUV) megjelenése előtt a márka egyik legmeghatározóbb modellje volt. Az első generációból három karosszériaváltozat és igen gazdag motorválaszték volt elérhető. Létezett belőle kombi, négyajtós lépcsős hátú, valamint a sima, csapott hátú változat, és érdekességként megemlíthető, hogy a kombiból létezett kisáruszállító is.
Motorok közül a költségkerethez igazodva elérhető az 1 literes, benzines szívómotor 50 lóerővel, amely szinte csak és kizárólag városi közlekedéshez elég, valamint az 1.2 literes HTP-motorok amelyeket azonban jobb elkerülni, mert eléggé problémásak és gyengék is.
Leginkább az 1.4-es motorok dominálnak a kínálatban, amelyből a 16 szelepes (16V) változatot érdemes keresni, főleg annak, aki a kombit választja. Csomagtér szempontjából annak, aki esetleg nagyobb társasággal járna le Pécsre, az egyik legjobb választás lehet, ugyanis városon kívül a benzines verzióval is elérhető az 5 liter környéki átlagfogyasztás (klímás autó esetén ez 6 felé is felkúszhat).
Ha valaki szerencsés, az 1.4-es, TDI dízelváltozatba is belefuthat, aminek mindössze 4 liter környéki az átlagfogyasztása, de ezekből egyrészt jóval kevesebbet adtak el már új korában is, másrészt a jól megőrzött és karbantartott példányoknak eléggé megkérik az árát. Itt is leginkább az elektromos hibák jellemzőek: gyújtótrafó, elektromos ablakemelő szerkezet, szervóelektronika, üzemanyagszivattyú-relé. De ez egy alapvetően megbízható, jól eltalált konstrukció.
5. Ford Focus MK1
Ahogy a Fabia a Škodáná,l úgy a Focus is egy fontos mérföldkő volt a Ford történetében. Az első generációnak ugyanúgy a kis autó piacán sikerült rést találnia magának, bár jóval tágasabb volt vetélytársainál, ami a fő vonzereje volt annak idején. Többek között emiatt is választották meg 1999-ben az év autójának.
Hogy egy személyes példát említsek, volt szerencsém utazni egy háromajtós változatban, és a 190 centiméteremmel kényelmesen elfértem benne úgy, hogy előttem egy hasonló méretekkel rendelkező ember ült.
Karosszériaváltozatokból itt is elérhető a kombi, valamint a szokásos csapott hátú változat öt- és háromajtós kivitelben, valamint egy lépcsős hátú négyajtós is. A benzines, 1.4-es alapmotor elég gyengécske a maga 75 lóerejével, ezért a kínálat is leginkább az 1.6-1.8-as benzinmotorokkal van tele. Dízelekből mindössze két változat volt elérhető. Hengerűrtartalmát tekintve mindkettő 1.8-as, 90 és 116 lóerővel.
Utóbbival már egész dinamikusan lehet közlekedni, és hosszú távon is dízelhez méltóan alacsony, 4-6 liter a fogyasztása. Talán a legtöbb extrát adó autót tudjuk vásárolni a pénzünkből, ha egy Ford Focusra ruházunk be. Akár egy legmagasabb felszereltségű „Ghia” verziót is kifoghatunk klímával és automata váltóval, bár az ilyen kiadás elképesztően ritka. Mivel az eddigi autókhoz hasonlóan egyszerű szerkezet, nem szokott különösebb probléma lenni vele, bár apró hibák itt is előfordulhatnak, főként a futómű korróziós állapotára érdemes figyelni.
Ezeken kívül persze még számos autót említhetnék, mint például a Fiat Stilót vagy a Škoda Fabiával egy platformra kerülő Volkswagen Polót vagy a Seat Ibizát, és a lista egészen a végtelenségig elhúzódhatna, ugyanis minden autóra jellemző egy örök érvényű szabály: nem megvenni nehéz, hanem fenntartani.
Írta: Szabó Zsolt