Perszimuláció és családi problémamegoldó csoportkonferencia: alternatívák egy gyermekvédelmi ügy menetére. Ezekről szólt a Te mit tehetsz? Tárgyalás a gyerekekért konferencia, amit december elején rendeztek meg az ÁJK Dr. Halasy-Nagy József aulájában a Fogyatékos emberek hetének keretén belül.

Az ENSZ 1992-ben a fogyatékos emberek világnapjává nyilvánította december 3-át. A Pécsi Tudományegyetemen közel háromszáz fogyatékossággal élő hallgató van, ezért a Támogató Szolgálat úgy határozott, hogy idén első alkalommal több civil segítő szervezet bevonásával megrendezi a fogyatékos emberek hetét, melyet november 29-től december 3-ig, a világnapig tartanak.

Számos műhelyprogramot valósítottak meg, melyekkel a későbbiekben szakértőként dolgozó hallgatók látásmódját igyekeztek formálni.

Ezen zárt programok mellett két nyitott eseményt is szerveztek: a Nyelvtanulás és diszlexia workshopot, illetve a Te mit tehetsz? Tárgyalás a gyerekekért konferenciát, ahol a Janus Egyetemi Színház és több szakértő közreműködésében követhettük nyomon egy gyermekelhelyezési per viszontagságait. 

Bíróságon 

Az első félórában egy kisfilmet vetítettek le, amiből összefoglalva megtudhattuk a háttértörténetet. Ezután egy klasszikus polgári per szimulációját láthattuk, ahol bemutatták a gyermek elhelyezésének rideg jogi folyamatát.

Természetesen a bíróság igyekezett a gyermek érdekeit szem előtt tartva meghozni a legjobb döntést, azonban a jogi keretek nem feltétlenül működhetnek rugalmas módon minden esetben. 

Ezek után a magyar rendszerben egy újításként megjelenő családi csoportot láthattunk, ahol a családtagok több szakértővel konzultálva, egy körben leülve megvitatták, hogyan lehet a gyermek számára a legjobb lehetőségeket biztosítani a kiaknázatlan családi erőforrásokat felmérve és bevetve, hogy a kiskorút ne kelljen elszakítani a családtól.

A kisfilmben Marci, a főszereplő helyzetét ismerhetjük meg az iskolában, amit egy külföldre utazott ismerősének szóló narráció követ. Ebből a kisfilmből derül ki a szereplő látássérültsége, illetve megismerkedhetünk mindennapi problémáival. A történetből kiderül, hogy Marci édesanyja külföldön dolgozik azért, hogy a börtönbe került férje adósságát törleszteni tudja. 

A vetítés után egyből a perbe csöppenünk bele. Ebben a gyermekvédelem mint felperes, Marci édesanyja mint alperes jelenik meg a bíróságon.

Az itteni eseményekből kiderül, hogy Marcit elvitték a családtól, és egy otthonba rakták, mivel az anya nem teljesíti gyámsági kötelezettségeit amiatt, hogy nem tartózkodik az országban, és csak ritkán látogatja meg gyermekét.

A félórás szimuláció végén a bíró ítéletet hoz, amely elrendeli Marci nagynénjéhez költöztetését, aki így végül szerencsére a családban marad. 

Családi kör

Ezután a családi döntéshozó csoportkonferencia következett, ahol egy új lehetőséget vázoltak fel a klasszikus polgári per helyett.

Fontos különbség a szokványos tárgyalásokkal szemben, hogy itt a szakértők és a „peresek” együtt, egy körben ülve vesznek részt az egyeztetésen.

Itt először a család helyzetét vizsgálják meg, ahol felmérik a család tartalék erőforrásait.

Majd magukra hagyják őket, hogy egyeztethessenek, és megoldási tervet vázoljanak fel, amit ha a szakértők elfogadnak, saját tapasztalataikkal, esetleg saját szakterületük segítségnyújtási lehetőségeivel kiegészíthetnek.

Ezzel a módszerrel a rideg jogi kereteket elkerülve találhatnak megoldást a család problémájára.

Ez a módszer alapvetően a maori és navaho őslakosoktól származik. Az ottani törvényekben szerepel, hogy először a kis közösségek próbálják meg megoldani az ilyen típusú konfliktusokat és problémákat maguk között, zárt körben. Az eseményt egy, a családtagokat összehozó közös étkezéssel zárják. 

A konferenciáról felvétel készült az Univ TV közreműködésével, ugyanis a rendezvény szervezői a későbbiekben a felvett anyagot tananyagként szeretnék felhasználni a jogot hallgatók számára.

A perszimulációban részt vettek:

Márton: Kopa Marcell (joghallgató)

Márton osztálytársa és támogatója: Gódi Dávid (joghallgató)

Márton édesanyja: Kajtár Eszter (joghallgató)

Márton édesanyjának jogi támogatója: Valler Zsuzsa (ügyvéd, családjogász)

Márton nagymamája: Biró Sára (joghallgató)

Márton nagynénje: Bihary Csilla (joghallgató)

Márton iskolájának igazgatója: Sükösd Gergő (joghallgató)

Márton osztályfőnöke, Reni néni: Benke Boglárka (joghallgató)

A rendezvényen részt vevő szakértők:

A gyermekjóléti központ esetmenedzsere: dr. Tóth Gabriella (Országos Gyermekvédelmi Szakszolgálat Baranya Megyei Területi Gyermekvédelmi Szakszolgálat területi igazgatója)

A perbeli felperes gyámhatóság képviseletében: dr. Livják-Rozoga Veronika (Baranya Megyei Kormányhivatal Hatósági Főosztály Szociális és Gyámügyi Osztály, osztályvezető)

Integrált intézményfenntartó: Magdali Csaba (Oktatási Igazgatóság – Támogató Szolgálat, a Támogató Szolgálat vezetője)

A perben eljáró bíró: dr. Schmidt László (Szekszárdi Járásbíróság, bírósági titkár)

Írta: Rónoki Bertalan

Fotók: Takács Vivien