Sejtelmes hangulat, szivarfüst és konyak illata, komor színek és megfejtésre váró bonyodalmak: elmerülni a krimik világában. A sötét téli estékre talán nincs is kézenfekvőbb választás, mint hogy a bűnügyi filmek vagy ismertebb nevén a krimi szerteágazó műfajába vessük bele magunkat. A drámai, thrilleres vagy akár az akciófilmek sajátos izgalmával vegyülő filmek által betekintést nyerünk a korrupció világába, egy nyomozás menetébe, de akár a bűnbandák működésébe is. 

A képernyőn a cselszövések sorozata, a jó és a rossz harca és különböző rosszfiúk ábrázata elevenedik meg előttünk, az akciódús jeleneteken keresztül pedig egy sötét és olykor elgondolkodtató világba kalauzolnak el bennünket a rendezők. Miközben megtornásztatod agyad berozsdásodott kerekeit, beleképzelheted magad egy hírhedt bűnöző szerepébe, de akár a nyomába eredő kopók köntösét is magadra öltheted.

Lövések dörrenése, bilincsek csörrenése, erkölcsi dilemmák feladványa. Ma ezeket hoztam el nektek!

Jelen írás egy sorozat része. A korábbi cikkek itt olvashatók: 1., 2.

A világ összes pénze (2017)

„17 millió dollár, vagy elköszönhet a szemétől, a fülétől és a kezétől. És ne mondja, hogy nincs annyi pénze!”

Mit is tehetne egy anya, mikor az alábbi mondat fia elrablójának szájából cseng a kagyló túloldalán? Mikor a világ leggazdagabb emberének unokáját, III. J. Paul Gettyt (Charlie Plummer) elrabolják, Gail (Michelle Williams) tudja jól, hogy csupán egy választása van. Annak ellenére, hogy mindig is törekedett arra, hogy apósa vagyonához (na meg személyéhez) legkevésbé se legyen köze, kénytelen segítségért fordulni a férfihoz a váltságdíj megfizetése miatt gyermeke megmentése érdekében.

Az öreg milliárdos azonban nem hajlandó segíteni, attól függetlenül, hogy J. Paul Gettynek (Christopher Plummer) akkora vagyon van a birtokában, amit átlagember ép ésszel fel sem foghat.

A férfi meg van győződve róla, hogy az unoka elrablása csupán egy újabb, a pénz kisajtolására szolgáló gyenge próbálkozás. Hisz a világ leggazdagabb embere sem fecsérelheti a pénzét akármire, ugye? 

Gail azonban nem adja fel a harcot, egy ex-CIA-ügynökhöz fordul (Mark Wahlberg), akivel aztán nyomon követik a fiú hollétét, és igyekeznek nyakon csípni a bűnözőket, miközben a csökönyös nagyapát is próbálják jobb belátásra bírni. Az elrablók türelme pedig egyre csak fogy, így egy kérdés marad: mennyi ideje van hátra az ifjú milliomos unokának? 

Kapj el, ha tudsz (2002)

Te mivel foglalkoznál, ha egy nap bárki lehetnél, és bármit megtehetnél a világon? Ügyvéd lennél vagy közszeretetnek örvendő orvos? Talán pilóta, aki körülutazza a világot, miközben gyönyörű nőket hódít és milliókat keres?

Ifj. Frank Abagnale (Leonardo DiCaprio) úgy döntött, hogy legfőképpen gazdag szeretne lenni. Terveit meg is valósította, még a 21. születésnapja előtt. 

Steven Spielberg 2002-es életrajzi mozija már-már szatirikus képet fest a minden lében kanál, furfangos és sikeres szélhámosról, aki több millió dollár értékben hamisított csekket.  Főhősünk, akit a kölyökképű DiCaprio alakításában ismerhetünk meg, 16 évesen szökött el otthonról, majd találta meg számítását a világ bármely pontján, pusztán szélhámoskodásból.

Frank bármit elhitet akárkivel és bármilyen szituációban el tudja adni magát.

Ennek ellenére a banki csalásokra szakosodott FBI-ügynök, Carl Hanratty (Tom Hanks) szívébe nem sikerül belopnia magát, hiszen a fiú valahogyan mindig egy lépéssel előtte jár. Carl így legnagyobb missziójának tartja, hogy elfogja azt a személyt, aki minden egyes alkalommal túljár az eszén. Kezdődjék hát a hajsza!

Hetedik (1995)

A krimik krémje, avagy az egyik legizgalmasabb nyomozós krimi-thriller klasszikus, melynek helyszínéül New York szolgál.

A Nagy Alma utcáin egy elmebeteg gyilkos van szabadlábon, aki a Biblia hét főbűne alapján végzi ki áldozatait.

A sorozatgyilkos nyomába az ikonikus nyomozópáros ered: a nyugodt és már sokat tapasztalt William Somerset (Morgan Freeman) és a zöldfülű, forrófejű, de annál is motiváltabb David Mills (Brad Pitt) nyomozó.

Míg Somerset a kiutat keresi a nyomozás megterhelő munkája alól, Mills karrierje még csak most indul be igazán. Viszont közös bennük, hogy mindkettejük célja az őrült gyilkos elfogása.

A két nyomozó tehát éjjel-nappal az ügyön dolgozik, miközben egymást is igyekeznek kiismerni a hatékonyabb nyomozás érdekében.

Kerüljön akármibe, nem hagyják, hogy a sorozatgyilkos csőbe húzza őket a macska-egér játékaival. 

Hiába ismerős a szokásos krimi berendezkedés, azért ne dőljünk hátra, ugyanis a film rendezőjét ismerve nem árulok el nagy titkot, ha azt mondom, David Fincher ismét tartogat némi meglepetést a film végére. 

A tehetséges Mr. Ripley (1999)

Más életére vágyni. Milyen nyomasztó lehet, ha nem vagy elégedett a saját életeddel, és mennyire furcsa az, ha inkább más bőrébe bújva ébrednél minden egyes nap. Tom Ripley (a fiatal Matt Damon) ezt az érzést nagyon is jól ismeri. 

Tom azt a megbízást kapja egykori egyetemi iskolatársának apjától, hogy hozza haza fiát, Dickie-t (Jude Law) az olasz paradicsomból.

A fiú ezt a feladatot pénzszerzési lehetőség végett elfogadva rácsodálkozik, hogy vele ellentétben milyen fényűző és tökéletes életet is él gazdag ismerőse: sárm és pénz, gyönyörű és kedves barátnő.

Dickie a tengerparti nyaraló erkélyéről néz le a világra. Mi többre vágyhat egy ambiciózus fiatal férfi? Tom ennek láttán elkezd furcsán viselkedni. Úgy beszél, ahogyan Dickie, úgy öltözködik, ahogyan Dickie, és legfőbb célja az, hogy olyan legyen, mint Dickie. Már csak az a kérdés, hogy meddig képes elmenni, hogy mindezt megvalósítsa.

A tehetséges Mr. Ripley amerikai krimibe csomagolva dolgozza fel Patricia Highsmith 1995-ös pszichothrillerregényét, melyben feltérképezi egy olyan ember gondolatait, aki megízlelte az élet lehetőségeit egy másik férfi életének szépségén keresztül.

De milyen keserű is lehet feleszmélni az álomból, és rájönni, hogy korántsem biztos, hogy a tiéd lehet, amire vágysz. 

A tégla (2006)

Az egyik legidegőrlőbb krimi, amit valaha láttam. Persze szigorúan a lehető legpozitívabb értelemben. 

Két tégla: egy jófiúnak tűnő mintarendőr, aki igazából az ellenfél csapatában játszik és a problémás rossz zsaru, aki a nemes cél érdekében épül be. Előbbi, Colin Sullivan (Matt Damon) az ír maffia tagja, aki vezérének mindenről és mindenkiről leadja a forródrótot, aki veszélyeztetheti a bűnbanda működését.

Míg utóbbi, Billy Costigan (Leonardo DiCaprio) éppenséggel a maffia szűk körébe igyekszik beépülni, a lehető legközelebb a maffiavezér kegyeihez.

Mindketten a besúgót keresik, egymást pedig lépten-nyomon megfigyelik, csupán azt nem tudják, hogy a kirakós utolsó darabja mindvégig ott van az orruk előtt. Az idejük azonban fogytán van, mivel egy nagy akcióra készül mindkét csapat. Mindketten tűzközelben igyekeznek leleplezni a másikat, és így vagy úgy, de végül valamelyikük veszíteni fog. És az életük a tét.  

Miközben a képernyőre tapadva figyeljük a cikázó eseményeket, néha el-elveszítve a fonalat, a szereplők lelki világa is kirajzolódik előttünk.

Mindenki rejteget valamit: legyen szó a beépült rendőrről, aki ha elbukik, az életével fizet, vagy azokról a nyomozókról, akik emberi életek megmentése oltárán készek feláldozni magukat, de akár beszélhetünk az eszelős, olykor sérült fiatalokról, akik egy jobb életben reménykednek.

De vajon képesek megőrizni titkaikat? Végül sikerül utat törni saját terveiknek?

Akárhogyan is alakul, mi, nézők végül lebilincselő filmekkel gazdagodunk, melyek sok-sok szálat megmozgatnak bennünk. Izgalommal megspékelt jelenetek, ismeretlen sorsok, pattanásig feszülő idegek. Készítsük be a takarókat és a forró teát, és már indulhat is a téli mozizás!

Írta: Matos Sára

A fotók forrása: port.hu