Bűncselekmények, titkok által kovácsolt szövetségek, játszadozó elmebaj. Mindez erős női karakterek szemüvegén keresztül.
Nagy-nagy dobpergés kíséretében elérkeztünk a filmajánló-sorozatunk utolsó részéhez. (A sorozatba tartozó néhány korábbi írás itt olvasható: 1., 2., 3., 4.) A borzongós jeleneteket és a psziché nagy kérdéseivel átszőtt vonalvezetést már ismerjük, de ma kedvenc történeteimet hoztam el nektek minisorozatok és sorozatok formájában. Kissé formabontó a felállás ugyan, de a lényeg változatlan: egy ajánló remek alkotásokból, amiből aztán kedvetekre válogathattok.
A helyzet szokatlanságát oldja a tény, hogy a listán szereplő sztorikban fellelhető némi tematikus sajátosság: a sorozatok terén is hasonlóan nagy hangsúlyt kapnak a pszichothrillerek, krimik és a fekete humorral átszőtt, baljós hangulatú drámák. Igaz ugyan, hogy ezek a sztorik nem a könnyedségükről híresek, de aggodalomra semmi ok! A humorból ma sem fogtok hiányt szenvedni: a hab a tortán az, hogy egy-egy történet az irónia és a tragikomédia eszközeivel oldja fel a pattanásig feszülő izgalmakat.
Éles tárgyak (2018)
Camille Preaker (az egy és egyetlen Amy Adams) újságíróként dolgozik Chicagóban. Nem véletlenül esett választása munkája helyszínére, hisz annak idején igyekezett a lehető legmesszebb kerülni komplexusainak és sérelmeinek gyökereitől: a szülővárosától. Itt, az idillinek tűnő vidéki kisvárosban azonban tragédia kavarta fel a port. Egy fiatal lányt kegyetlenül meggyilkoltak, egy másiknak pedig nyoma veszett.
Camille főnöke utasítására visszautazik a rég nem látott Wind Gapbe, hogy felgöngyölítse a meggyilkolt kislány rejtélyét, azonban a főnök, aki egyben a nő életének egyetlen igazi szülőfigurája, valójában abban reménykedik, hogy Camille így a múlt sebeinek gyógyítására is képes lesz.
Azonban még az itt felcseperedő, éles eszű újságírónő sem tudhatta előre, hogy mi lapul a kisváros és hátrahagyott családja sötét titkainak mélyén. Azt a titkot, ami végül őt is magába szippantja.
A Holtodiglan szerzőjének újabb adaptációja, a Hatalmas kis hazugságok rendezőjétől.
Zseniálisan vászonra varázsolt generációs mentális problémák a gyász és a függőség témáján keresztül a szomszédság titkainak sötétségén és a hazugságok esszenciáján át.
Egy kisvárosi gyilkosság rejtélyének hangulatával és izgalmával kiegészülve mutatja be Wind Gap és Camille felkavart hétköznapjait. Hangulatánál fogva csak egy hajszál választja el a horrortól a mindössze nyolcrészes minisorozatot.
Halott vagy (2019- )
Jen, a belevaló ingatlanügynök és a hippi, báránylelkű Judy furcsa barátsága. Jen (Christina Applegate) nemrégiben vált özveggyé, férjét egy cserbenhagyásos balesetben halálra gázolták, és azóta is megszállottan keresi társa gyilkosát.
Szkepticizmusa ellenére csatlakozik egy terápiás jellegű gyászoló csoporthoz. Itt ismerkedik meg Judyval (Linda Cardellini), akivel látszólag egy cipőben járnak.
A két nő között szoros kötelék alakul ki, és úgy tűnik, egy hosszú barátság elé nézhetnek. De valójában senki sem az, akinek mondja magát.
Sajnálatos módon a cselekmény felvázolása szempontjából többet nem árulhatok el, a mesterien elbújtatott „poénok” és a spoilerek lelövésének elkerülése miatt.
De annyit elmondhatok, hogy a sorozat első látásra szerelem. Magával ragad és nem ereszt.
Két évadát nagyjából két hét alatt sikerült magamévá tennem, a pörgős események és csattanók pedig mindig ott motoszkáltak a fejem hátsó zugaiban. Van misztikum, találunk benne nyomozást, titkolózásból sem szenvedünk hiányt, de amiről leginkább szól, az a már emlegetett fekete humor. Egyszerre tud végtelenül szerethető és vicces lenni a maga szarkasztikus kifejezésmódjával, amikor még a „főgonoszra” sem tud haragudni az ember. És egyszerre adja át a helyzet misztikumát, a krimik hangulatát, egy könnyebben megemészthető, szórakoztató stílusban keretezve.
Tudhattad volna (2020)
A várva várt pszichothriller-minisorozat az HBO gyártásának jóvoltából, Nicole Kidman és Hugh Grant dinamikus duójával a főszerepben.
A házasság idillje lengi körül a New York-i családi fészket, a Fraser-házat: Jonathan nagy tekintéllyel bíró doktor, aki New York jómódú negyedében hatalmas közszeretetnek örvend. Felesége, Grace szintén elismert pszichológus, egyke fiuk pedig a környék legjobb iskolájában tanul. A szomszédok és a szülői munkaközösség ékes tagjaként él a tökéletesnek tűnő család.
Azonban ez a kép megtörni látszik, mikor a gazdag negyed magániskolájába újonnan érkező, színes bőrű kisfiú édesanyját brutális módon meggyilkolják. Az ügyet nagy rejtély lengi körül. Grace-nek egy megérzés súgja meg az ügy különösségét, és nem érti, hogy miért érez egyfajta köteléket a történtek és a gyönyörű, titokzatos Elena iránt, akit vérbe fagyva találtak meg belvárosi galériájában.
Grace férje, Jonathan lesz a nyomozás első számú gyanúsítottja, és a botrány egésze a nyilvánosság előtt és az összes ismerősük szeme láttára zajlik le.
Nem meglepő, hogy nem csupán a negyed, hanem a család filmekbe illő életét is felbolygatja a tragédia. Hogyan történhet ilyesfajta szörnyűség egy ilyen dúsgazdag környéken? Grace vajon képes lesz kitartani férje becsülete mellett? Ki ölte meg Elenát? És mi az a furcsa megérzés, ami nem hagyja nyugodni a pszichológusnőt?
A légikísérő (2020)
Egy stewardess, egy sötét fordulatot vett bangkoki éjszaka és egy kacifántos nyomozás.
Cassandra Bowden (Kaley Cuoco) habzsolja az élet által kínált élvezeteket. Ideje nagy részét utazással tölti, megfordul a világ legfényűzőbb pontjain, útközben pedig befolyásos emberekkel ismerkedik meg, mindezt pénzért. Cassie azonban nem számít arra, hogy egy nap alatt minden megváltozhat. A Bangkokba tartó gépen kiszemeli magának Alexet, a karizmatikus és tagadhatatlanul jó státuszú üzletembert, akivel egy tökéletes estét tölt el. Ezúttal úgy érzi, ebből akár valami több is lehetne, ez nem csupán egy üres randevú, mint a többi. De mikor arra ébred, hogy a fiatal milliomos holtan fekszik mellette a szállodai szobában, hamar szertefoszlik a dédelgetett vágyálom.
A végzetes éjszakát és a merényletet Cassie a tömérdek mennyiségű vodka hatására teljesen átaludta, és egyszerűen nem tudja, mitévő legyen. Így hát reggel első dolga, hogy feltakarítsa a bűntény helyszínét, hisz mégsem hagyhatja, hogy a rendőrség rákenje a gyilkosságot. Csakhogy innentől kezdve Cassie minden egyes percét az FBI kíséri figyelemmel, méghozzá árgus szemekkel. A hatalmas nyomás, a bizonytalanság, a bűntudat, no meg alkoholproblémái miatt elméje csúf játszmát űz vele.
A megrázó események előhívják Cassie gyermekkorának traumáit, és betekintést nyerhetünk a nő fantáziájának játékaiba, a fel-felbukkanó Alex személyével együtt.
Így alakul, hogy a szőke stewie magánnyomozásba kezd. Kéz a kézben Alexszel, látomásainak főszereplőjével. A krimisorozat, ami egy nagy adag öniróniával tálalva szépen lassan lélektani thrillerré és olykor drámává alakul át a néző szeme előtt, csípős poénokkal és önreflexióval karöltve. Nyomozás, traumák, az ártatlan bűntudata és Cassie, a légikísérő.
Hatalmas kis hazugságok (2017-2019)
„Ki tudja, mi lapul a felszín alatt?”
Monterey part menti városában járunk, ahol a felső osztálybeli anyák és családok hatalmi harcai által vezetett mindennapoknak lehetünk szemtanúi. Mikor egy gyanús haláleset következik be a zárt közösségben, megrendül a jól szervezett hierarchia és minden tökéletesnek tűnő családi szerkezet.
Ennek főszereplői lesznek Celeste, Madeline, Renata, az újonnan a környékre költöző Jane és később Bonnie. Celeste kimért és elegáns, Madeline hangos, és a szülői közösség „minden lében kanál” szerepéről híres. Ők veszik szárnyaik alá Jane-t, a szerény, egyedülálló, fiatal anyát. Renata is erős személyiség, míg Bonnie a megtestesült béke és nyugalom mintaképe.
De mit is akar az öt teljesen különböző nő igazán? Ebben nagy az egyetértés: megvédeni a gyermekeiket. Már csak az a kérdés, hogy kitől kell óvni a gondosan felépített álomélet látszatát, amire most a valóság leselkedik. És mi tarthatna össze jobban egy barátságot, mint a titok, amit csupán ők öten tudhatnak? És hogyan akadályozhatnák meg, hogy a titkok, melyek arra hivatottak, hogy egyszer kitudódjanak, a felszínre kerüljenek?
Ami különlegessé teszi a 2 évados sorozatot, az nem csupán az alákomponált zene, ami az embert a grand finálé után is kísérteni képes, vagy a borús tengerparti helyszín naplementéi, hanem a végtelen keserédesség, amit az öt főszereplő nő, az öt egyéniség által teremtett atmoszféra hoz életre.
Minden elszólásban, minden összetűzött szempárban, minden képkockában ott van a tökéletes élet lehetősége, ami sosem valósulhat meg igazán.
Ezt pedig csak tovább erősít a fenséges szereplőgárda, melyet Nicole Kidman, Reese Witherspoon, Shailene Woodley, Zoe Kravitz és Laura Dern nevei ékesítenek.
Cseles csajok (2018-2021)
Nappal átlag anyukák, éjjel gengszterek: három átlagos anyuka a bűnbanda tetovált arcú fővezére oldalán és a rendőrség ellen. Beth, Annie és Ruby a külvárosi családok hétköznapi főállású anyukái. Finom vacsorával várják haza családjukat, takarítanak a gyerekek után, és alkalomadtán összeülnek pletykálni. Azonban mindhárman pénzügyi gondokba ütköztek. Beth tökfilkó férje, a fő „kenyérkereső” csődbe viszi a családi bizniszt, és képtelen gondoskodni a három gyerekükről. Ruby kislánya beteg, és a gyógyszerek egy vagyonba kerülnek. Úgy döntenek, hogy ideje a sarkukra állni, és a kezükbe venni az irányítást, még ha mindenki egyszerű háziasszonyoknak tartja is őket. Annie pedig, mint mindig, benne van a buliban.
Végül családjuk megmentésének érdekében kirabolják a helyi közértet, ami aztán nagy hasznot hoz a konyhára, és végtére is színt az eddig unalmas, kiszámítható életükbe. Így találkoznak Rióval, a gengszterrel, akivel üzletelésbe kezdenek, és aki átcsábítja őket a bűnözés sötét, de jövedelmező oldalára. Na de nem kell félteni a hölgyeket, Beth, a trió feje mindig ura a helyzetnek.
A három vakmerő hölgy aztán belekóstol a gengszterélet ízébe, olykor húzós kalandokba keverednek, ami aztán sok esetben végzetes következményekkel is jár.
Az, hogy képesek-e időről időre kihúzni egymást a csávából, és hogy mi sül ki a három kisvárosi anyatigris pénzmosodájából, jó kérdés. De egy biztos: a Cseles csajok mellett nem unalmas az élet. Na meg ki mondta, hogy egy nő nem lehet belevaló bűnbandavezér?
A fenti lista kedvenc műfajaim keveredésének ékeként jött létre.
A titokzatosságból, a bűntényekből és az ármánykodásból sosem elég, és remélem, hogy titeket is inspirálni fognak a mindig talpraesett női karakterek, akik bármikor, bárhol helyt állnak, akármilyen akadályt is sodorjon eléjük az élet.
És azt is remélem, hogy az ajánlások közül mindig akadt egy-két olyan alkotás, ami aztán a saját filmes listátokon landolt. Jó film- és sorozatmaratont kívánok mindenkinek!
Írta: Matos Sára