EHÖK HÍR
EHÖK Ez nem a sebességről szól – Az aszfalt királyai

Ez nem a sebességről szól – Az aszfalt királyai

2019-12-27

Rengeteg példával szolgál a sporttörténelem arra, hogyan tudja két fél rivalizációja olyan szinten lázba hozni az embereket, hogy azt kívánják, hogy örökké tartson ez versengés. Említhetjük Ali és Frazier, Hunt és Lauda, Prost és Senna párosait, vagy ha a napjainkból szeretnénk kiragadni két gigászt, akkor nem mehetünk el a Vettel-Hamilton vagy akár Ronaldo és Messi dominanciaharca mellett sem. Rajongóik fanatikusan követik minden lépésüket remélve, hogy favoritjuk lesz az, aki majd a következő megmérettetésen a rivális fölé emelkedik.

Az aszfalt királyai, rákontrázva a Lauda–Hunt párharcot feldolgozó Hajsza a győzelemért című Forma 1-es filmre, a horizontális konfliktus mellett egy hierarchikus szembenállást is bemutat a sportoló és a tulajdonos közt. Egy, az autósport sokkal kevésbé ismert szegmensét mutatja be: a Ford és a Ferrari ellentétét.

1960-ban a Ford Company jól megvolt az unalmas kombiautóinak értékesítésével, azonban mással nem igazán büszkélkedhetett a trófeás vitrinjében.

A nagy Henry Ford unokája (Tracy Letts) féltékeny lett a verhetetlen versenyautókat gyártó Ferrari sikereire

és egy visszautasított felvásárlási ajánlat után kész volt borsot törni az olasz kollégák orra alá. Erre nem is lehetett volna megfelelőbb alkalom, mint a ‘66-os Le Mans. A 24 órás idegtépő versenyt eddig csupán egy amerikai versenyzőnek, Caroll Shelby-nek (Matt Damon) sikerült megnyernie, akit fel is fogad a cég, hogy segítsen nekik megtervezni a tökéletes versenyautót.

A fotó forrása: index.hu

A kocsit azonban valakinek vezetni is kell, Shelby régi cimboráját, Ken Milest (Christian Bale) ültetné a volán mögé, azonban az önfejű autóversenyző jelleme nem igazán nyeri el az öltönyös Ford bérencek tetszését. Ken imád beszólogatni másoknak és kizárólag a saját igazát hajtja.

Agresszív és makacs, semmit nem tesz azért, hogy megkedveljük, mégis a film legszerethetőbb karaktere lesz.

Az öntörvényű zseni, akit egyértelműen az a szeretet és odaadás tesz emberközelibbé amellyel a családjához viszonyul. A két barát tökéletesen rácáfol a megszokott autósfilmek mondanivalójára: attól függetlenül, hogy túlnyomó részben versenyautókat látunk a vásznon, azokról beszélnek, azokban ülnek, a film mégis ennél sokkal többről szól. Az emberségről, arról, hogy mit jelent az alázat, a büszkeség, és annak megvédése.

A két zseni mellett nagyot játszik az öntelt Ford-porontyot alakító Tracy Letts is, ahányszor csak feltűnik a vásznon, uralja a jelenetet.

Szó se róla, ritka ellenszenves figura, de a kanyarban sincs talpnyaló alelnökéhez, Leo Beebe-hez (Josh Lucas) képest,

aki bizonyosan nem lesz a nézők kedvence.

A készítők mindent megtettek azért, hogy a színészek játékát megtámogatva a díszletek, a helyszínek is a toppon legyenek. Gondosan felépítették a Ferrari gyárának kapuját, berendezték Enzo irodáját, de még az eredeti, régi Le Mans-i célegyenes egy részét is újraalkották a filmhez.

A fotó forrása: port.hu

Ha eltekintünk az erőltetett Coca Cola-logótól, amit már kellemetlen egyszerűséggel nyomnak a képünkbe – hisz mi sem lenne természetesebb, mint hogy minden sportember egy jól behűtött kólát szürcsölget minden verseny után –, akkor abszolút meg lehetünk elégedve a képi világgal.

A sportfilmekhez híven pont az elegendőnél kettővel többször látjuk a váltóbotot és a fordulatszámmérőt,

azonban ez mind eltörpül amellett, hogy a változatos vágási technikáknak köszönhetően egyik versenyjelenet alatt sem unatkozunk. A Ken Miles arcán legördülő izzadtságcseppektől kezdve Christian Bale minden egyes gesztusa képes átadni a nézőknek azt a megalomán fanatizmust, azt a győzni akarást és rajongást a kihívások iránt, amit egy autóversenyző érez, amikor kocsiba pattan.

A legendás történetet kellő alázattal alkották meg, ezért is képes méltó emléket állítani Milesnak és Shelbynek.

Kontrasztba helyezi a tulajdonosi közeg és az általuk alantasnak titulált versenyzők világát. A különbségekre fekteti a hangsúlyt, hogy az egyiknek csak az számít, hogy szenzációs kép kerüljön az újságba, míg a másik odalenn dacolva az életveszéllyel, vért izzadva teszi kockára mindenét. A versenyzők önmagukért hajtanak, az élvezetért és azért a fránya adrenalinért, ami vér helyett folyik az ereikben. De mi történik, ha betörik az a bizonyos vadló?

 

 

Írta: Fábián Patrik