EHÖK HÍR
EHÖK OKTONDI, a digitális összefogás ereje

OKTONDI, a digitális összefogás ereje

2020-03-22

Magyarország Kormánya a koronavírus okozta körülmények következtében március 16-tól iskolán kívüli, digitális munkarend bevezetését rendelte el. Így tehát a pedagógusok elsődleges céljává az oktatás online környezetbe való beágyazása vált. Ám tanárok és tanítók mellett számos fiatal egyetemista érezte szükségét annak, hogy segítsen a kialakult helyzetben azoknak a gyerekeknek és oktatóknak, akikre mindezen felelősség hárult. Ezen felbuzdulva jött létre az OKTONDI felülete is, melynek megalakulásáról és strukturális felépítéséről Molnár Janka Sára, a kezdeményezés megálmodója mesél.

Hogyan született meg az Egyetemisták az online közoktatásért (EOK) csoport ötlete benned?

Már vagy öt-hat éve szívügyemnek érzem a tudományok népszerűsítését. A barátaimmal gyakran tartunk kísérleti bemutatókat gyerekeknek, hogy megszerettessük velük a természettudományos dolgokat.

Amikor bejelentették az oktatási intézmények bezárását, akkor újra azt éreztem, hogy tenni kell valamit.

Tenni azért, hogy a diákok ne utálják a kialakult helyzetet, hanem inkább élvezzék a tanulás folyamatát a digitális környezetben is.

Elkezdtünk erről beszélgetni, majd tervezni a barátaimmal, hogy mit lehetne csinálni és miben lehetne segíteni. Végül arra jutottunk, hogy mennyire jó lenne, ha nem csak a természettudományos tárgyakban nyújtanánk támogatást, hanem lehetőségeink szerint az összes többiben is.

Csináltunk egy Facebook-csoportot, amiben azt vettük észre, hogy lennének más egyetemisták is, akik számos szakterületről érkeztek, hasonlóan gondolkodnak mint mi, és segítenék az általunk megálmodott ügyet.

Eleinte azt hittük, hogy talán lesz tíz-húsz ember, akik megpróbálják majd ezt az egészet összerakni, aztán egyszer csak arra lettünk figyelmesek, hogy a közösség több mint négyezer fősre nőtte ki magát, ami számunkra hihetetlen.

A jelenlegi helyzetben számos pályán lévő pedagógus és egyetemista mozdult meg egy emberként, hogy elősegítse a digitális oktatás létrejöttét. Ennek keretein belül jött létre az EOK „OKTONDI – oktatás. online. digitálisan.” 2020. nevű kezdeményezés. Miben segíti ez a pedagógusok munkáját?

A távoktatás bejelentését követően nagyon sok ember anyaggyűjtésbe kezdett, amelyeket folyamatosan feltöltöttek és megosztottak oktatást segítő csoportokban, viszont nagyon redszerezetlen és strukturálatlan volt így ez az egész, aminek a kibogarászásával rengeteg ideje ment volna el a tanároknak.

Ebben láttuk mi meg azt a mérhetetlen háttértudást és lehetőséget, amiből megszületett maga az OKTONDI.

A honlap anyagai tantárgyak és évfolyamok, illetve témakörök szerint vannak lebontva, összeegyeztetve a Nemzeti Alaptantervvel. Ezekhez rendeltünk hozzá minden általunk ismert tudástárat, ami az interneten fellelhető, legyen az videó, teszt vagy digitális tanagyag. Létrehoztunk emellett egy oktatási modul fület, amit az idősebb generáció számára tettünk közzé, megkönnyítve ezzel a digitális térben való tájékozódást. Itt segítséget kaphatnak akár abban, hogy hogyan hozzanak létre virtuális osztálytermet, hogyan indítsanak csoportos hanghívást, vagy hogyan osszanak meg fájlokat másokkal.

Kik segítették a kezdeményezés létrejöttét?

Nagyon hamar észrevehetővé vált számunkra, hogy ennyi embert pár fővel nem fogunk tudni hatékonyan koordinálni. Így jött az ötlet, hogy húzzunk fel egy szervezeti stratégiát a kezdeményezés köré, hogy mindenkivel tudjunk hatékonyan kommunikálni, és zökkenőmentesen mehessen a munkavégzés.

Ez az egész pedig számomra is hihetetlen módon nagyon gyorsan és sikeresen kialakult.

A konkrét vezetőség nagy részével, akik a csoportvezetőkkel tartják a kapcsolatot, már korábban is együttműködtem, csináltunk már tudománynépszerűsítő eseményeket is együtt. Viszont a csapat másik részével élőben még nem is találkoztam soha, most ismertem meg őket pár napja, mikor önkéntesen jelentkeztek a szükséges feladatok ellátására.

Ez a csapat az, amely a kommunikációt fenntartja, hogy a rendszer hatékonyan tudjon működni, ők látszanak az általunk publikált szervezeti struktúra képén is. Viszont az ő feladatuk semmivel sem fontosabb az egész folyamatot segítő emberek munkájánál, akik anyagokat dolgoznak ki, vagy valami egészen másban próbálnak segíteni.

A honlapon csapatotok ezidáig az alap érettségi tárgyak és idegen nyelvek anyagainak összegyűjtésével és tudástárának kialakításával foglalatoskodott. Tervezitek esetleg ezt szakmai tárgyakkal bővíteni?

Pont a napokban volt egy online meetingünk, amin az új irányzatokról beszéltünk. Itt merült fel az is, hogy az érettségi tárgyakból álló tudástárat bővítsük tovább szakmai tárgyakkal – a szakközépiskolás diákokat segítve ezzel.

Továbbra is dolgozunk minél több tárgy integrálásán,

ilyen mondjuk a nyelvoktatás fül alatt folyamatosan bővülő idegen nyelvek listája is, amely az elkövetkezendő hetek feladata lesz majd.

Együttműködési megkereséseket is kaptatok már. Kikkel dolgoztok együtt, milyen partnerek segítik a digitális tudástáratok bővülését?

Az elsődleges célunk igazából az együttműködés és nem rivalizálás, így nagyon örültünk annak, hogy több olyan partner is elfogadta a felkérésünket, akik versenytársaknak számítanak a piacon.

Vannak, akik ingyenes időszakot biztosítanak a szakmai anyagaik eléréséhez, mások kedvezményes vásárlási lehetőséget nyújtanak. Közreműködik velünk például a Studium Generale, a mateking.hu, a Mozaik, a Zanza.tv, a Sulinet és a Rendmenta is. Továbbá a MatekTV az általuk adott kuponkóddal 20% kedvezményt biztosít az előfizetők számára, de további kooperációkon is dolgozunk még. Végül pedig nagy segítségünkre volt még a Site Tailors csapata is, akik felajánlották munkájukat az OKTONDI oldalának dizájnolásában, amit ezúton is köszönünk nekik!

 

Írta: Szabó Loretta